Tesla Autopilot i Waymo su dva najistaknutija primera autonomnih vozila i naprednih sistema za asistenciju vozaču, koji koriste tehnologije kao što su veštačka inteligencija (AI), senzori i mašinsko učenje za pružanje autonomne vožnje. Iako oba sistema imaju slične ciljeve u pogledu automatske vožnje, oni se razlikuju u pristupu, tehnološkim karakteristikama i aplikacijama.

1. Tesla Autopilot

Tesla Autopilot je napredni sistem za asistenciju vozaču koji se koristi u vozilima Tesla, kao što su Model S, Model 3, Model X i Model Y. Ovaj sistem omogućava vozačima da koriste različite funkcije autonomne vožnje, dok je u isto vreme potrebna ljudska kontrola i pažnja.

Glavne karakteristike i funkcionalnosti:

  • Navigacija i upravljanje vozilom: Tesla Autopilot koristi kameru visoke rezolucije, radar i ultrazvučne senzore kako bi detektovao okolinu vozila, uključujući druge automobile, pešake, pešačke prelaze i saobraćajne znakove. Sistem može da održava vozilo u traci, prilagođava brzinu na osnovu saobraćaja i menja trake kada to zatraži vozač.
  • Autonomno parkiranje: Tesla vozila sa Autopilotom mogu da obavljaju autonomno parkiranje, parkirajući se na pozicijama koje su već prethodno identifikovane ili prilikom aktivacije komandama sa pametnog telefona.
  • Navigate on Autopilot: Ova funkcionalnost omogućava vozilu da autonomno menja trake na autoputu, izlazi sa saobraćajnica i prati rute za navigaciju.
  • Summon: Tesla vozila sa Autopilotom mogu da se parkiraju i iz parkirališta samostalno pomoću funkcije Summon, koja omogućava vozilu da se samostalno premesti na kratkim udaljenostima (u posebnim uslovima, kao što su parkinga sa malo prostora).
  • Full Self-Driving (FSD): Tesla nudi opciju FSD (Full Self-Driving), koja predstavlja unapređenu verziju Autopilota i obuhvata dodatne funkcije kao što su autonomno prepoznavanje semafora, stop znakova i parkiranje bez nadzora. Međutim, i dalje je potrebno da vozač bude spreman da preuzme kontrolu u bilo kom trenutku.

Tehnologije koje koristi:

  • Senzori: Tesla koristi 8 kamera, radar, ultrazvučne senzore i GPS tehnologiju kako bi pratio okolinu. Kamere omogućavaju prepoznavanje objekata u 360 stepeni oko vozila.
  • Mašinsko učenje: Tesla koristi napredne algoritme mašinskog učenja za prepoznavanje obrazaca u saobraćaju, predviđanje ponašanja drugih vozača i optimizaciju rute.
  • Neuralna mreža: Tesla razvija neuralnu mrežu koja koristi podatke prikupljene od svih Tesla vozila na putu kako bi unapredila performanse autonomnog sistema. Svaka nova vožnja pomaže Tesli da poboljša model predviđanja i donošenja odluka.

Mogućnosti:

  • Povećanje sigurnosti: Autopilot koristi radarski i vizuelni nadzor kako bi detektovao potencijalne opasnosti i brzo reagovao, čime smanjuje rizik od nesreća.
  • Povećanje efikasnosti vožnje: Optimizovan je za ekonomičnu vožnju, jer sistem može da upravlja brzinom, ubrzanjem i kočenjem u zavisnosti od saobraćajnih uslova.
  • Samostalna navigacija: Teslina vozila mogu da autonomno navigiraju u gradskom saobraćaju i na autoputevima, čineći putovanja manje napornim za vozače.

Ograničenja:

  • Uslovi na putu: Tesla Autopilot se može suočiti sa problemima u lošim vremenskim uslovima (kiša, magla, sneg) ili u složenim saobraćajnim situacijama, zbog čega ljudska intervencija ostaje ključna.
  • Pravne i regulatorne prepreke: Autopilot ne može u potpunosti zameniti vozača jer zakon zahteva da vozač ostane u pripravnosti i spreman da preuzme kontrolu u bilo kom trenutku.

2. Waymo

Waymo je podružnica Alphabet-a (Google-ovog matičnog preduzeća) koja se bavi razvojem autonomnih vozila. Waymo se fokusira na pružanje potpuno autonomne vožnje, bez potrebe za ljudskim vozačem, koristeći napredne sisteme senzora, AI i duboko učenje.

Glavne karakteristike i funkcionalnosti:

  • Potpuno autonomna vožnja (Level 5): Za razliku od Tesla Autopilota, Waymo se fokusira na razvoj potpuno autonomnih vozila koja ne zahtevaju ljudsku intervenciju u bilo kojem trenutku. Vozila se mogu kretati potpuno autonomno, bez potrebe za volanom ili pedalama.
  • Flota vozila: Waymo koristi flotu autonomnih vozila, uključujući električne minibusove i automobile poput Chrysler Pacifica, koji su opremljeni sa brojnim senzorima, kamerama, radarskim uređajima i LIDAR-om.
  • LIDAR tehnologija: Jedan od ključnih senzora koji se koristi u vozilima Waymo-a je LIDAR (Light Detection and Ranging), koji koristi svetlosne impulsi da mapira okolinu u 3D prostoru sa visokom preciznošću, omogućavajući vozilima da prepoznaju oblike i udaljenosti objekata u okolini.
  • Računarski vid i AI: Waymo koristi računarski vid, duboko učenje i mašinsko učenje kako bi analizirao slike sa kamera i prepoznao objekte u okolini vozila, kao što su drugi automobili, pešaci, biciklisti, semafori, saobraćajni znakovi i drugi relevantni objekti.
  • Mapiranje u visokom nivou: Vozila Waymo-a koriste detaljne mape koje pomažu u navigaciji. Ove mape omogućavaju vozilima da precizno prepoznaju i interpretiraju saobraćajnu infrastrukturu i situacije na putevima.

Tehnologije koje koristi:

  • LIDAR, radari, kamere: Senzori koji omogućavaju preciznu detekciju objekata i prepoznavanje okolnih opasnosti u visokom rezoluciji.
  • Mašinsko učenje i duboko učenje: Podaci sa senzora se analiziraju pomoću naprednih algoritama koji pomažu u učenju iz prethodnih iskustava i situacija, omogućavajući vozilu da optimizuje svoje ponašanje u realnim uslovima.
  • Funkcionalnost za mapiranje i planiranje rute: Waymo koristi tehnologiju koja omogućava vozilima da kreiraju optimizovane rute za navigaciju na osnovu saobraćajnih uslova i mapa.

Mogućnosti:

  • Kompletna autonomija: Waymo je u fazi testiranja i implementacije vozila sa potpunom autonomijom (Level 5), što znači da vozilo može da vozi bez ljudske intervencije u svim uslovima.
  • Sigurnost: Koristeći naprednu tehnologiju za detekciju i analizu okolnosti, Waymo vozila mogu da brzo reaguju na promene u okolini i donesu optimalne odluke za bezbednu vožnju.
  • Javni prevoz i flote: Waymo nudi usluge autonomnog prevoza u određenim područjima (npr. u Phoenixu), gde se koriste autonomni vozovi za prevoz putnika bez vozača.

Ograničenja:

  • Infrastruktura: Iako Waymo ima visok nivo autonomije, određeni uslovi, kao što su loši vremenski uslovi ili neuobičajena saobraćajna infrastruktura, mogu predstavljati izazov.
  • Pravni okviri: U mnogim regijama još uvek nisu postavljeni jasni zakoni koji omogućavaju potpuno autonomnu vožnju, što može ograničiti širenje Waymo sistema.

Zaključak:

Tesla Autopilot i Waymo predstavljaju dve različite pristupe u razvoju autonomnih vozila. Tesla nudi delimično autonomne funkcije sa mogućnošću da vozač preuzme kontrolu kada je to potrebno, dok Waymo ide korak dalje sa potpuno autonomnim vozilima koja ne zahtevaju ljudsku intervenciju. Oba sistema koriste naprednu tehnologiju, uključujući senzore, AI, mašinsko učenje i duboko učenje, kako bi unapredili sigurnost, efikasnost i iskustvo vožnje. Dok Tesla Autopilot predstavlja korak prema potpuno autonomnim vozilima, Waymo nudi budućnost prevoza sa vozilima koja mogu da se kreću potpuno autonomno.

By Abel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *