Blender – Moćan Alat za 3D Svet

Blender je jedan od najpopularnijih i najmoćnijih alata za 3D modelovanje, animaciju i vizuelne efekte. Ono što ga izdvaja od mnogih drugih programa jeste to što je potpuno besplatan i otvorenog koda (open-source), dostupan svima bez ograničenja.

Šta je Blender?

Blender je sveobuhvatni softver za kreaciju trodimenzionalne grafike. Koristi se za:

  • 3D modelovanje
  • Skulptovanje
  • Teksturisanje i UV mapiranje
  • Rigovanje i animaciju
  • Simulacije (tečnosti, dima, tkanina)
  • Renderovanje slika i filmova
  • Video montažu
  • Kreiranje igara i interaktivnih sadržaja
  • Vizualizaciju arhitekture i inženjerskih projekata

Program podržava razne formate fajlova kao što su OBJ, FBX, STL, PLY, glTF, i mnoge druge, čineći ga pogodnim za širok spektar primena.

Kratka istorija

Blender je prvobitno razvio Ton Roosendaal 1995. godine kao interni alat u holandskoj firmi NeoGeo. Nakon nekoliko godina, postao je nezavistan projekat i 2002. godine zajednica korisnika je organizovala prikupljanje sredstava za njegovo otvaranje kao slobodan softver. Od tada, Blender rapidno napreduje zahvaljujući doprinosima volontera i profesionalaca iz čitavog sveta.

Najvažnije karakteristike

  • Cycles i Eevee render motori: Cycles je realistični fizički bazirani render motor, dok je Eevee brz, real-time engine za brze vizualizacije.
  • Skulptovanje visokog kvaliteta: Blender pruža napredne alate za digitalno skulptovanje, uporedivo sa softverima kao što je ZBrush.
  • Grease Pencil: Revolucionarna opcija za crtanje i animaciju 2D crteža u 3D prostoru.
  • Snažan sistem nodova: Shaderi, kompoziting i geometrijski čvorovi (Geometry Nodes) omogućavaju korisnicima visoku kontrolu i kreativnost.
  • Add-ons: Postoji ogromna zajednica koja razvija dodatke za sve moguće potrebe – od automatskog rigovanja likova do procedurale generacije pejzaža.

Prednosti i mane

Prednosti:

  • Besplatan za sve namene, čak i komercijalne projekte
  • Aktivna i velika zajednica
  • Redovni update-ovi i unapređenja
  • Multiplatformska podrška (Windows, macOS, Linux)

Mane:

  • Strma kriva učenja za početnike
  • Neke funkcije zahtevaju snažan hardver za optimalne performanse

Za koga je Blender?

Blender je idealan za:

  • Samostalne umetnike i hobiste
  • Male i srednje produkcijske kuće
  • Studente dizajna, animacije i inženjerstva
  • Svakoga ko želi da uči 3D grafiku bez ulaganja u skupi softver

Mnogi danas poznati 3D umetnici i studiji koriste Blender za kreiranje filmova, video igara, reklama i VR iskustava.


Blender je neverovatno moćan, ali na prvi pogled može delovati zastrašujuće. Zato ćemo ovde proći kroz osnovne korake da biste se brzo snašli i započeli svoje prve 3D projekte.

1. Preuzimanje i instalacija

  • Idite na zvanični sajt: blender.org
  • Preuzmite najnoviju verziju za svoj operativni sistem (Windows, macOS ili Linux).
  • Instalacija je jednostavna: samo pratite uputstva.

Nakon pokretanja, videćete početni ekran sa opcijama za kreiranje novog projekta.


2. Upoznavanje sa interfejsom

Blender interfejs je podeljen na nekoliko važnih zona:

  • Viewport (glavni prostor za 3D rad)
  • Toolbar (sa leve strane) – alati za modelovanje, skulptovanje, selekciju
  • Properties panel (desno) – podešavanja objekata, materijala, rendera itd.
  • Outliner (gore desno) – pregled svih objekata u sceni
  • Timeline (dole) – za animaciju

Sve možete pomerati, menjati veličine panela ili prilagoditi raspored po želji.


3. Osnovno upravljanje scenom

Navigacija u Viewport-u:

  • Srednji klik mišem (scroll dugme): rotirate pogled
  • Shift + srednji klik: pomerate kameru (pan)
  • Scroll točkić: zumiranje

Selekcija objekata:

  • Levi klik mišem – selektujete objekat
  • Desni klik – otvara dodatni meni (Context Menu)

Osnovne komande:

  • G = Grab (pomeranje objekta)
  • R = Rotate (rotacija)
  • S = Scale (skaliranje)
  • X, Y, Z posle G, R ili S – ograničava kretanje po jednoj osi

Primer: Pritisnete G, pa Z, i objekat se pomera samo gore/dole.


4. Prvo modelovanje: pravljenje jednostavne figure

  1. Kliknite A da selektujete sve i pritisnite Delete da obrišete sve iz scene.
  2. Idite na Add > Mesh > Cube (ili pritisnite Shift + A, pa izaberite Mesh > Cube).
  3. Sada imate kocku!

Pokušajte:

  • Pomeriti kocku (G)
  • Uvećati ili smanjiti (S)
  • Rotirati (R)

Za detaljno uređivanje oblika:

  • Pritisnite Tab da uđete u Edit Mode.
  • Možete sada selektovati i pomerati pojedinačne teme (vertices), ivice (edges) ili strane (faces).

5. Osnove renderovanja slike

Kada ste zadovoljni modelom:

  1. Kliknite na Render Properties (ikonica foto-aparata sa desne strane).
  2. Izaberite render engine: Eevee (brži) ili Cycles (realističniji).
  3. Idite na Render > Render Image ili pritisnite F12.

Slika će biti izrenderovana! Možete je sačuvati preko Image > Save As.


6. Kratki saveti za početnike

  • Često koristite Ctrl+S za čuvanje projekta (fajlovi se čuvaju kao .blend).
  • Ako nešto pođe po zlu, koristite Undo (Ctrl+Z).
  • Eksperimentišite sa Shift+A (dodavanje objekata).
  • Ne brinite ako grešite – učenje ide kroz vežbu!

🖥️ Vizuelna Šema Glavnih Prečica u Blenderu


🔄 Navigacija u 3D prostoru

AkcijaPrečica
Rotacija pogledaSrednji klik mišem (držati)
Pomeranje pogledaShift + srednji klik
ZumiranjeScroll točkić

🖱️ Selekcija i manipulacija objekata

AkcijaPrečica
Selektovanje objektaLevi klik
Pomeranje objektaG (Grab)
Rotacija objektaR
Skaliranje objektaS
Ograničenje na osuX, Y ili Z posle G, R ili S

🔁 Modovi rada

AkcijaPrečica
Prelazak u Edit ModeTab
Vraćanje u Object ModeTab

➕ Dodavanje novih objekata

AkcijaPrečica
Dodavanje objekta (meni)Shift + A
Brisanje objektaDelete ili X

✏️ Editovanje objekata (u Edit Mode-u)

AkcijaPrečica
Selektovanje temena, ivica ili strana1, 2, 3
Ekstrudiranje (izvlačenje)E
Premena na određenu osuG pa X, Y ili Z

⚙️ Ostale korisne komande

AkcijaPrečica
Poništavanje akcije (Undo)Ctrl + Z
Ponavljanje akcije (Redo)Ctrl + Shift + Z
Čuvanje fajlaCtrl + S
Render slikeF12

📝 Napomena:

  • U Blenderu kombinacije tastera često znače različite stvari u zavisnosti od toga da li ste u Object Mode-u ili Edit Mode-u.
  • Preporučujem da instalirate Blender prečica “cheat sheet” add-on kasnije kada naučite osnove, ali za početak – ova šema je sasvim dovoljna.

🪑 Prvi projekat u Blenderu: Pravimo jednostavan sto


1. Pokreni Blender i pripremi scenu

  • Pokreni Blender.
  • Ako se pojavi kocka (“Default Cube”), možeš je iskoristiti za sto.
  • Ako si slučajno izbrisao kocku:
    ➔ Pritisni Shift + A, pa Mesh > Cube da dodaš novu.

2. Pravi ploču stola

  1. Selektuj kocku (klikni levi klik).
  2. Pritisni S da skaliraš → zatim Z da skaliraš samo po Z-osi.
  3. Umanji debljinu da kocka postane tanka kao ploča stola. ➔ (Primer: skaliraj da bude visine oko 0.1)
  4. Pritisni ponovo S, pa Shift + Z – sada skaliraj samo po X i Y (širina i dužina ploče). ➔ (Primer: razvuci da sto bude npr. 2×1 metar.)

3. Pravi noge stola

  1. Pritisni Shift + A, pa Mesh > Cube (dodaj novu kocku).
  2. Selektuj novu kocku (to će biti prva noga).
  3. Skaliraj je (S) – ali ovoga puta:
    • S, zatim Z ➔ razvuci visinu noge (npr. oko 0.8m).
    • S, zatim Shift+Z ➔ smanji širinu da noga bude tanka (npr. 0.1 x 0.1m).
  4. Pomeraj (G) i postavi nogu ispod jedne ivice ploče.

4. Dupliranje nogu

Kad je jedna noga gotova:

  1. Selektuj je.
  2. Pritisni Shift + D (Duplicate) i pomeri klon na suprotnu stranu stola.
  3. Ponovi još 2 puta za preostale dve noge.

Saveti:

  • Koristi numerički unos za precizno pozicioniranje.
  • Gledaj scenu iz različitih uglova (Numpad 1, 3, 7 za Front, Side, Top pogled).

5. Spajanje svih delova

  1. Selektuj sve delove stola (A).
  2. Pritisni Ctrl + J da ih spojiš u jedan objekat (Join).

Sada je sto jedan objekat i lako ga možeš pomerati, skalirati ili animirati!


6. (Opcionalno) Dodaj materijal

  1. Selektuj sto.
  2. U desnom panelu klikni na Material Properties (ikona kuglice).
  3. Klikni New.
  4. Izaberi boju (npr. braon za drvo).

7. Renderuj svoj sto

  1. Postavi svetlo (Shift + A > Light > Point ili Sun) ako već nije tu.
  2. Postavi kameru (Shift + A > Camera).
  3. Selektuj kameru, pritisni Numpad 0 da vidiš iz kamere.
  4. Podesi kadar ako treba (pomeraj kameru G ili rotiraj R).
  5. Pritisni F12 za render slike!

🏁 Čestitam!

Upravo si uspešno napravio svoj prvi 3D model! 🥳
I to praktičan objekat – sto!


🔥 Brzi pregled koraka:

  1. Napravi ploču stola od kocke.
  2. Napravi noge od manjih izduženih kocki.
  3. Dupliraj noge i postavi ih.
  4. Spoji sve zajedno.
  5. (Opcionalno) Dodaj boju/materijal.
  6. Postavi svetlo i kameru → renderuj.

🏡 Prvi 3D model: Pravljenje jednostavne male kuće


1. Priprema scene

  • Pokreni Blender.
  • Obriši sve (ADelete) ako želiš čistu scenu.

2. Napravi telo kuće

  1. Shift + AMesh > Cube (dodaj kocku).
  2. Selektuj kocku.
  3. Skaliraj (S):
    • S, zatim Z ➔ razvuci kocku da bude viša (npr. visina 2 metra).
    • S, zatim Shift + Z ➔ raširi kocku u širinu i dužinu (npr. 3×4 metra).

Ovo je glavni deo kuće.


3. Napravi krov

  1. Shift + AMesh > Cone.
  2. U donjem levom uglu (gde piše “Add Cone”) odmah podešavanja:
    • Vertices: 4 (da bude piramida, ne kupasti konus).
    • Radius 1: malo veći od tela kuće.
    • Depth: smanji (npr. 1m).
  3. Rotiraj krov:
    • Pritisni R, zatim X, zatim ukucaj 90, pritisni Enter.
  4. Pomeraj (G) krov na vrh kuće.

4. (Opcionalno) Napravi vrata i prozore

Vrata:

  1. Shift + AMesh > Cube.
  2. Skaliraj (S) da kocka postane tanka i visoka kao vrata.
  3. Pomeraj (G) i stavi vrata na prednju stranu kuće.

Prozori:

  1. Isto kao vrata ➔ napravi manje kocke.
  2. Postavi ih na zidove kuće.

(Ne moraš ih urezivati unutra za početak – samo modeliraj kao dodatne objekte.)


5. Spajanje elemenata (opciono)

Ako želiš da kuća bude jedan objekat:

  • Selektuj sve (A).
  • Ctrl + J (Join).

6. Materijali i boje (opciono)

  1. Selektuj svaki deo posebno (kuća, krov, vrata, prozori).
  2. Idi na Material Properties ➔ klikni New.
  3. Izaberi boje:
    • Zidovi: bela, svetlosiva
    • Krov: crvena ili braon
    • Vrata: braon
    • Prozori: plava/staklasta

7. Postavi svetlo i kameru

  1. Shift + ALight > Sun (za prirodno svetlo).
  2. Shift + ACamera ➔ postavi kameru ispred kuće (Numpad 0 za pogled iz kamere).
  3. Pomeri kameru dok ne vidiš celu kuću lepo u kadru.

8. Renderuj

  • Pritisni F12 i uživaj u svom prvom renderu male kuće! 🏡✨

🔥 Brzi pregled koraka:

  1. Telo kuće ➔ Kocka.
  2. Krov ➔ Konus sa 4 temena (piramida).
  3. Vrata i prozori ➔ Male kocke.
  4. Materijali ➔ Dodaj boje.
  5. Svetlo, kamera ➔ Render.

🎨 Postavljanje materijala i tekstura u Blenderu (osnove)


1. Šta je materijal, a šta tekstura?

  • Materijal ➔ određuje boju, sjaj, providnost objekta.
  • Tekstura ➔ “slika” koja se preslikava na površinu objekta (npr. cigle, drvo, metal…).

2. Kako postaviti jednostavan materijal (boju)

  1. Selektuj objekat kome želiš da dodaš boju (npr. kuća).
  2. Idi na desni meni ➔ Material Properties (ikona male kuglice 🌐).
  3. Klikni New ➔ Blender će napraviti novi materijal.
  4. Pojaviće se opcije:
    • Base Color ➔ Klikni na kvadrat i izaberi željenu boju (npr. svetlosivu za zidove).

✅ Sad objekat ima osnovnu boju!


3. Kako postaviti teksturu (npr. sliku cigli)

Ako želiš teksturu (sliku) umesto obične boje, postupak je malo duži, ali jednostavan:

Koraci:

  1. Selektuj objekat.
  2. Material Properties ➔ Klikni New (ako još nemaš materijal).
  3. Klikni na mali žuti krug pored Base Color ➔ izaberi Image Texture.
  4. Klikni Open ➔ pronađi sliku teksture sa svog računara (npr. cigle, drvo, kamen…).

(Primer: možeš besplatno naći teksture na sajtovima kao što su cc0textures.com ili ambientcg.com).

  1. Rezultat:
    • Blender će preslikati teksturu na tvoj objekat.

4. Važno: UV mapiranje

  • Ako tekstura izgleda iskrivljeno ili loše postavljena ➔ treba napraviti UV mapu.
  • Jednostavno za početak: ➔ Edit Mode (Tab)
    ➔ Selektuj sve (A)
    ➔ Pritisni USmart UV Project.

Blender će automatski raspakovati površine objekta tako da tekstura lepo “legne”.


5. Kratki vodič za različite materijale

MaterijalKako napraviti?
Jednobojna plastikaSamo Base Color i niski Roughness
MetalPovećaj Metallic na 1
StakloPromeni Transmission na 1, smanji Roughness
Drvo ili ciglaPrimeni teksturu slike na Base Color

🏁 Ukratko:

KorakAkcija
1.Selektuj objekat
2.Dodaj novi materijal (New)
3.Podesi Base Color ili dodaj Image Texture
4.(Ako treba) UV unwrap objekat
5.Renderuj i uživaj

🎯 BONUS

Ako želiš da tekstura izgleda realnije, možeš dodati i dodatne mape:

  • Bump Map (neravnine)
  • Roughness Map (sjaj)
  • Normal Map (reljef)

To sve možeš povezati u Shader Editor-u, ali za početak — obična boja i jedna tekstura su sasvim dovoljni.


💡 Osnove osvetljenja u Blenderu (za početnike)


1. Vrste svetala u Blenderu

Vrsta svetlaKada se koristi?Kako izgleda?
Point Light (Tačkasto svetlo)Kao sijalica ➔ svetlost u svim pravcimaMali krug svetlosti oko izvora
Sun Light (Sunčevo svetlo)Kao sunčevi zraci ➔ paralelne linijeRavnomerno osvetljava
Spot Light (Reflektor)Kao reflektor ➔ usmerena svetlost u obliku kupeKonus svetlosti
Area Light (Površinsko svetlo)Kao prozor ili svetlo iz plafona ➔ široka i meka svetlostPrava površina koja svetli

2. Kako dodati svetlo

  1. Shift + ALight ➔ izaberi vrstu svetla (Point, Sun, Spot, Area).
  2. Pomeraj (G) i rotiraj (R) svetlo da ga postaviš gde želiš.
  3. U desnom meniju (Light Properties) možeš podešavati:
    • Strength ➔ jačina svetla
    • Color ➔ boja svetla
    • Size / Radius ➔ koliko je svetlost raširena

3. Primer jednostavnog osvetljenja scene

Minimalna dobra scena ima:

  • Jedan Sun Light ➔ da osvetli model s jedne strane.
  • Jedan Point Light ➔ da popuni senke (blago svetlo s druge strane).
  • (Opcionalno) Area Light ➔ za meko, dodatno osvetljenje.

Ovo se zove “tri-point lighting”, i vrlo je popularno u fotografiji i filmu!


4. Korisne prečice za osvetljenje

  • Shift + A > Light ➔ dodaj novo svetlo.
  • G ➔ pomeri svetlo.
  • R ➔ rotiraj svetlo.
  • Z ➔ prebacuj prikaz između Solid / Rendered pogleda ➔ vidiš efekat svetla.

5. Postavljanje svetla da izgleda prirodno

Saveti:

  • Sun Light ➔ rotiraj tako da izgleda kao da sunce dolazi sa strane ili iz ugla.
  • Point Light ➔ koristi slabije vrednosti (npr. Strength 10) da osvetliš tamne delove bez jakih senki.
  • Area Light ➔ koristi za meka, nežna svetla bez oštrih prelaza.

6. Gde se vidi pravi efekat svetla?

Moraš biti u Rendered View:

  • Pritisni ZRendered
    ili
  • U gornjem desnom uglu klikni na sferu ➔ Rendered (sa crnim pozadinama).

Tu ćeš videti kako svetlo stvarno izgleda na sceni!


🎯 Kratak pregled koraka:

KorakAkcija
1Dodaj svetlo (Shift + A > Light)
2Pomeraj (G) i rotiraj (R) svetlo
3Podešavaj jačinu i boju svetla
4Prebaci se u Rendered pogled da vidiš efekat

🔥 Bonus: Brzi trik za prirodnu scenu

Ako hoćeš još brže prirodno svetlo:
➔ Dodaj World Environment Texture (HDRI sliku neba):

  • World Properties (ikona globusa) ➔ ColorEnvironment TextureOpen ➔ ubaci HDRI sliku neba.

(To odmah napravi realne senke i refleksije.)


🎞️ Osnovna animacija u Blenderu (za početnike)


1. Šta je animacija u Blenderu?

  • Animacija znači promena nečega kroz vreme:
    • Lokacije (pomeranje)
    • Rotacije (okretanje)
    • Skaliranja (uvećanje/smanjenje)
    • Materijala, svetla, kamere itd.

Sve promene se snimaju kao keyframes (ključni trenuci).


2. Kako napraviti najjednostavniju animaciju

Primer: da pomerimo kocku


Koraci:

  1. Selektuj kocku (Right-click ili Left-click, zavisi od podešavanja).
  2. Postavi Frame 1 (početak animacije).
  3. Pritisni I (Insert Keyframe).
  4. Izaberi Location ➔ Blender snima poziciju kocke na frejmu 1.

  1. Pomeraj vremensku liniju ➔ idi na Frame 50 (ili koliko želiš).
  2. Pomeraj kocku (G) ➔ na novo mesto.
  3. Ponovo ILocation.

✅ Sad će Blender automatski napraviti animaciju kocke koja se pomera sa početne na krajnju poziciju!


3. Vrste keyframe animacija

VrstaŠta znači?
LocationPomeranje objekta
RotationRotiranje objekta
ScalePromena veličine objekta
LocRotScaleSve zajedno (često korišćeno)

4. Kako pokrenuti animaciju

  • Pritisni Space ➔ animacija će da se pusti.
  • Vidiš objekat kako se pomera od tačke A do tačke B.

5. Gde vidiš animaciju

  • Donji deo Blender prozora je Timeline ➔ tu pomeraš gde si u animaciji.
  • Kada puštaš animaciju, vidiš kako se objekat menja.

6. Podešavanje brzine

  • Animacija traje od Start Frame do End Frame (po difoltu od 1 do 250).
  • Možeš promeniti u Timeline-u:
    • Start: 1
    • End: 100 (kraća animacija, brže završava)

7. Brzi trikovi za animaciju

  • Shift + D ➔ kopiraj objekat sa postojećom animacijom.
  • Graph Editor ➔ podešavaj kako animacija ubrzava ili usporava (nije za sada obavezno, ali je moćno!).
  • Auto Keying (mali crveni krug) ➔ automatski snima promene kao keyframes (oprezno koristiti na početku).

🎯 Brz vodič:

KorakAkcija
1Selektuj objekat
2I ➔ Insert Keyframe (Location / Rotation / Scale)
3Pomeraj Timeline
4Promeni poziciju objekta
5I ➔ Insert drugi Keyframe
6Pusti animaciju (Space)

🔥 BONUS IDEJA:

Napravi kuću (ili sto!) da:

  • Rotira oko svoje ose (I ➔ Rotation).
  • “Skakuće” gore-dole (I ➔ Location na Z osi).
  • Nestaje (I ➔ Scale do 0).

Sve su to super vežbe za početnike!

By Abel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *